Categorieën
Uncategorized

Lekker gezond eten maken hoeft niet moeilijk te zijn

Iedereen niemand zich wel eens voor om gezonder te gaan leven en daarbij dus ook gezonder te gaan eten. Lekker gezond eten maken hoeft niet moeilijk te zijn en je kan dus op veel manieren ervoor zorgen dat je gezonder kan gaan eten maar hoe doe je dit dan precies? Hier onder een aantal tips om snel gezonder te eten.

  1. Eet meer groenten

Groenten zijn erg gezond dankzij de vele vitaminen en vezels. Wanneer je ervoor zorgt dat je meer groenten gaat eten in plaats van aardappelen of pasta zal dit al veel gezonder zijn.

  • Drinkwater in plaats van sapjes, limonade of frisdrank

Water is essentieel voor je lichaam omdat je lichaam ook uit een bepaald percentage water bestaat. Frisdranken en dergelijk bevatten ook water maar daarentegen zitten er veel suikers in die je beslist niet moet drinken. Niet alleen is het beter voor je lichaam maar ook voor je gebit brengt dit voordelen met zich mee.

  • Zorg voor een goed en voedzaam ontbijt

Ontbijten is belangrijk om je dag goed op te starten, je lichaam wordt ermee in werking gezet en je voelt je beter dan op nuchtere maag.

  • Geen diepvries, kant en klaar maaltijden of frituur meer

Dit zijn echt dooddoeners als je kijkt op gebied van gezonde voeding. Hier zitten vaak veel ongezonde voedingsstoffen in als vetten, suikers en dergelijk. Wanneer je toch makkelijk wil eten zijn er voldoende recepten zodat je daar wat uit kan halen!

  • Gezonde tussendoortje

Tussendoortjes zijn erg lekker maar hierbij moet je wel oppassen dat je de gezonde tussendoortjes kiest zoals fruit en groenten.

  • Middag eten kan gezonder

Brood is niet per definitie goed voor je zo zit er bijvoorbeeld veel zout in. Wat een goede vervanging zou kunnen zijn is een lekkere maaltijdsalade of hartige muffin met zoete aardappelen.

Categorieën
Lekker bewegen

Met wandelen verbrand je ook calorieën

Veel mensen denken dat ze fanatiek naar de sportschool moeten om af te vallen en calorieën te verbranden. Echter is niet iedereen in staat om dit te doen, dit kan financiële reden maar ook lichamelijke redenen hebben zoals overgewicht of artrose. Wanneer je in een dergelijke situatie zit of gewoon geen zin hebt om naar de sportschool te gaan kan je ook op een andere manier beginnen met afvallen namelijk door te gaan wandelen.

Wandelen is niet alleen heel erg goed om calorieën te verbranden maar het is ook nog eens rustgevend, goed voor je kraakbeen, gezond om in de buitenlucht te zijn en houd je spieren soepel. Het is tijdens het wandelen wel van belang om stevig door te lopen, ga dus niet sloffen want dan verbrand je de minste calorieën. Hoe hoger het tempo hoe meer calorieën je verbrand.

Tips die de verbranding van calorieën nog meer verhogen

  1. Wandel met een rugtas die iets van gewicht bevat zoals flessen water of daadwerkelijke gewichten.
  2. Heuvelachtig terrein zorgt voor meer spierspanning, hoe heuvelachtiger het is hoe meer jij je moet inspannen en hoe meer calorieën je dus gaat verbranden.
  3. Wandelen kan je niet lang genoeg doen, je wandeling dus net met die 15 minuutjes vergroten elke dag geeft alweer wat extra.
  4. Zorg voor goede schoenen, wandelen is wel belastend voor je voeten wanneer je slecht ondersteunende schoenen draagt zal je dus snel merken dat het zeer gaat doen. Zorg er dus voor dat je stevige schoenen draagt.
  5. Probeer iedere dag een of meerdere wandelingen te maken. Heb je dus even tijd over? Ga toch even een blokje om, je kan je hoofd lekker even leeg maken, het is goed voor je gezondheid en je bent even in de buitenlucht.
  6. Je snelheid verhogen met het wandelen zorgt ook voor een hogere activiteit. Je hartslag stijgt en de verbranding gaat omhoog.
Categorieën
Gezond eten

Een 10 kg afvallen dieet die niets extra kost

Er zijn tegenwoordig veel verschillen de soorten diëten, niet ieder vorm van een dieet werkt voor iedereen en vaak zie je dat een dieet toch veel extra geld kost boven op de maandelijkse kosten die je maakt met de boodschappen. Gelukkig zijn er een aantal simpele manieren om toch af te vallen zonder dat het extra kost door simpelweg op je voeding te letten.

Koop geen ontbijtgranen

Veel mensen ontbijten met ontbijt granen. De meeste ontbijtgranen hebben veel toegevoegde suikers waardoor ze eigenlijk absoluut niet goed zijn voor mensen die af willen vallen. In plaats van ontbijtgranen kan je een volkoren of spelt cracker nemen of havermoutpap maken zonder suiker toe te voegen. Ook is brinta een goede manier om toch goede voedingsstoffen binnen te krijgen als start van de dag.

Neem geen tussendoortjes meer

Een hele simpele truc en de meeste mensen weten het eigenlijk ook wel maar hier heb je wel doorzettingsvermogen voor nodig. Het is moeilijk om minder te snoepen of tussendoor te eten maar als je dit eenmaal in je systeem hebt zal het je een stuk makkelijker af gaan, even door zetten dus!

Meer groente minder aardappelen of pasta

De ‘gezondere’ voedingsmiddelen zoals aardappelen of volkoren pasta zetten nog steeds meer aan dan groente. Wanneer je dus je avond eten op gaat scheppen probeer dan meer groente te pakken en laat de aardappelen iets meer links liggen.

Salade als middag eten

Als middageten word vaak brood gegeten. Brood en vooral ook het zoete beleg bevatten ook suikers die niet goed zijn voor je. Neem in plaats van brood eens een lekkere maaltijd salade en dan het liefst zonder een sausje.

Blijf bewegen!

Dit punt is dan wel niet gericht op enkel je dieet maar wel heel belangrijk. Wanneer jij je aan de bovenstaande punten gaat houden en er dan ook nog eens voor zorgt dat je meer gaat bewegen zullen de kilo’s als vrij snel eraf gaan. Beweging is niet alleen goed voor het afvallen maar ook voor je spieren, kraakbeen en botten.